Zorgen om mindervaliden bij OV-concessie

0

Nissewaard Lokaal heeft zorgen bij de nieuwe OV-concessie. Een deel van de gehandicapten en zieken die nu nog reizen met aparte taxibusjes moeten vanaf 2019 mee in het openbaar vervoer. “Deze concessie betreft de grootste verandering van ons openbaar vervoer en het is ook afwachten welk effect dit zal hebben op het systeem en de mensen die vervoerd worden,” zei fractievoorzitter Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal in de commissie Leefomgeving.

Niet alle zieken en gehandicapten worden verplicht met het OV te reizen, alleen die groep die daartoe in staat is. De verwachting is dat het gaat om tien tot twintig procent van deze groep zorgbehoevenden. In het raadsvoorstel wordt gesproken over het aanpassen van de indicatie en daar zit volgens Nissewaard Lokaal het pijnpunt.

“Is dit verstandig, ” vroeg Hottentot zich af. “Dit voelt een beetje als een slager die zijn eigen vlees keurt.” Volgens Hottentot heeft de gemeente er belang bij om de kosten te drukken en zoveel mogelijk gebruikers in het OV te krijgen.

Helpen
Daarnaast drukte Nissewaard Lokaal op het hart, dat bij chauffeurs afgedwongen wordt dat zij mindervaliden helpen. In een nieuwsitem van RTV Utrecht werd een gehandicapte reiziger uitgescholden door een buschauffeur, omdat hij vroeg om te assisteren bij het naar binnenrijden.

Bovendien was de gehandicaptenplek al bezet. Nissewaard Lokaal wil voor beide zaken vooraf aandacht: “Dit mag ons hier niet overkomen.”

Tien jaar
De proef gaat tien jaar draaien. Volgens Nissewaard Lokaal is dit te lang: “Als er verbeteringen worden geconstateerd, dan kan je weinig meer beïnvloeden.” Volgens wethouder Mourik is dit een garantie, omdat er fiks moet worden geïnvesteerd in de huidige en in nieuwe bussen.

Om de concessie goed af te stemmen met de rest van de regio, wordt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gevraagd de huidige OV-concessie met een jaar te verlengen. “Begrijpelijk”, zo stelde Hottentot, “maar we willen wel vragen om buslijn 81 in de tussentijd langs Terras aan de Maas te laten rijden. Dit kan eenvoudig zonder extra kosten en tijd door de buslijn om en om in richting te laten rijden.”

Opzet
Een precieze opzet voor de nieuwe concessie heeft de gemeente ook nog niet voor ogen, vertelde de wethouder in de commissie. Zo kan het mogelijk zijn dat haltes worden verplaatst of korter op elkaar worden geplaatst, zodat de loopafstand korter wordt.

“Ik kan me ook voorstellen dat de buschauffeur op bepaalde tijden reizigers op bushaltes oppikt en de personen van het huidige WMO-vervoer thuis ophaalt”, vertelde zij.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws uit Nissewaard! Like ons op Facebook.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op