Nieuwe vorm van hulpverlening uitkomst voor de regio

0

Veel kwetsbare mensen in de regio worstelen met (kleine) hulpvragen. Soms kunnen ze prima geholpen worden met een lichte vorm van ondersteuning. Maar die is er niet altijd. Daarom zoeken steeds meer mensen naar vernieuwende vormen van hulpverlening. DigiContact is zo’n vorm, waarbij inwoners snel en op een laagdrempelige manier worden geholpen. Op de momenten dat het hen uitkomt.

Problemen, zorgen en vragen houden zich niet aan kantoortijden. Iedereen wil het liefst meteen geholpen worden, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Op een persoonlijke en professionele manier. Beeldbellen is zo’n manier. Drie jaar geleden ontwikkelde zorgorganisatie Philadelphia aan de hand van een wensenlijst van klanten daarom DigiContact.

Dag en nacht direct contact
Dat klinkt mooi, maar hoe werkt het dan? De gemeente spreekt met een inwoner af dat hij gebruik mag maken van DigiContact. De inwoner belt met DigiContact. Dat gebeurt via een beveiligde (beeldbel)verbinding.

Op het moment dat iemand contact legt met DigiContact krijgt hij of zij een professionele hulpverlener in beeld. Waar mogelijk worden acute problemen op afstand opgelost, bijvoorbeeld door praktische adviezen te geven of emoties onder controle te krijgen.

De hulp kan voor de ene persoon kort en acuut zijn en voor een ander wat langer en structureler. Zo kan iemand die bang is terug te vallen op zijn oude verslaving inbellen, maar ook mensen die elke week een half uur willen praten over een specifiek onderwerp zijn welkom. Als het nodig is worden andere instanties ingeschakeld om escalatie te voorkomen.

Voor wie?
DigiContact is dus geschikt voor vele doeleinden. Het helpt bijvoorbeeld mensen die kampen met angsten, verslavingen of een psychosociale aandoening als borderline. Maar het kan ook mantelzorgers ontlasten, bijvoorbeeld door het overnemen van tijdrovende of acute klussen als het invullen van een dagbesteding of een medicatieherinnering. Het is ook een uitkomst voor mensen die wel hulp willen, maar liever geen hulpverleners over de vloer.

Beeldbellen is juist wel warm en persoonlijk
Kamiel Zijderveld is al jaren verbonden aan DigiContact. Toen deze vorm van hulpverlening begon was er veel argwaan. “Zorg op afstand via beeldbellen, dat kon toch nooit een warm en persoonlijk contact worden? Maar na drie jaar is bijna iedereen om.

Cliënten vinden het erg fijn om contact te leggen als het hen uitkomt, ze merken dat de hulpverleners uitstekend op de hoogte zijn van hun situatie, dat ze zeer professioneel luisteren en handelen en van alle markten thuis zijn. Cliënten hoeven niet meer te wachten om op een afgesproken tijd ergens te zijn voor hulp en ervaren de ondersteuning dankzij het oogcontact als zeer persoonlijk. Zij zouden niet meer anders willen.”

“Elke situatie is weer anders, maar onze mensen zijn erop getraind om echt te ondersteunen. Als er bijvoorbeeld een lastige brief geschreven moet worden, dan geven wij tips. Maar de cliënt schrijft de brief wel zelf.”

Ondersteuning via beeldbellen is ook voor buurten en gemeenten aantrekkelijk omdat het overlast en problemen op het werk kan voorkomen, crisissituaties terugdringt, ‘op maat’ en kostenbesparend is. Enkele gemeenten in de regio bekijken momenteel of en wanneer zij DigiContact aan hun bewoners kunnen aanbieden.

Volg en like Nissewaard Actueel op Facebook.