Grootste verticale hefbrug ter wereld – Botlekbrug

In het havengebied van Rotterdam is op 12 juli 2015 de nieuwe Botlekbrug, de grootste verticale Hefbrug in de wereld geopend. De nieuwe 1.200 meter lange en 64 meter hoge brug is gebouwd op nagenoeg dezelfde plaats als de oude Botlekbrug. In 2011 is de bouw gestart. Eind 2015 zal het verkeer over beide rijstroken van de nieuwe Botlekbrug kunnen rijden. Het ontwerp van de brug is van Quist Winterman Architecten in opdracht van Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat verbreedt de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein om de files terug te dringen. Een van de grootste uitdagingen van het project verbreding A15 was de bouw van een nieuwe, grotere Botlekbrug over de Oude Maas tussen Spijkenisse en Hoogvliet. De huidige Botlekbrug is een knelpunt voor vrachtverkeer en scheepvaartverkeer, omdat hij te smal en te laag was en vaak open moet voor de scheepvaart.

De nieuwe Botlekbrug is aanzienlijk groter en breder dan de huidige. Met zes betonnen heftorens van 64 meter is hij ook hoger, waardoor de brug minder vaak open hoeft. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe brug is de brughefinstallatie. Deze hefinstallatie zorgt er voor dat het brugdek van 5.000 ton razendsnel in totaal 31 meter omhoog en omlaag gaat, waarmee de brug de hoogste liftfrequentie en de hoogste liftsnelheid ter wereld krijgt.

Doordat de brug veel breder is, kan het scheepvaartverkeer van beide kanten tegelijk onder de brug door varen. Elk brugdek heeft de oppervlakte van een voetbalveld. De nieuwe brug krijgt twee rijstroken in beide richtingen. Daardoor kan de maximale snelheid voor het wegverkeer omhoog naar 100 kilometer per uur.

Op de oude brug is maar 50 kilometer per uur toegestaan. In het ontwerp van Quist Wintermans Architecten zijn alle hoeken van de torens van de nieuwe Botlekbrug afgerond en stemmen overeen met de overwegend ronde pijlers van de viaducten en de fly-overs in het tracé A15 Maasvlakte – Vaanplein.

In de loop van 2012 is op meerdere locaties rondom de bestaande Botlekbrug de bouw van de op- en afritten van en naar de brug begonnen. De productie en bouw van de beide stalen hefbruggen is eveneens in 2012 begonnen. Deze zijn in 2014 afgemonteerd.

De nieuwe Botlekbrug is geopend maar alleen in de richting van Rotterdam. De tweede rijbaan vanuit Rotterdam wordt eind 2015 opgeleverd. Het spoor volgt in 2017. Begin 2016 zal de nieuwe Botlekbrug volledig open zijn en begint de sloop van de oude Botlekbrug.

Bron: Roel van Deursen

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws uit Nissewaard! Like ons op Facebook.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op